STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
w
Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym,
Szkole Podstawowej,
Branżowej Szkole I Stopnia,
oraz
Liceum Ogólnokształcącym
im. Matki Teresy Potockiej we Wrocławiu
I. Objaśnienie terminów używanych w dokumencie
II. Obowiązki osób odpowiedzialnych za realizację standardów
III. Zasady rekrutacji personelu
IV. Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy personelem placówki a wychowankami
V. Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy wychowankami
VI. Procedury interwencji w przypadku podejrzenia lub zgłoszenia krzywdzenia wychowanki
VII. Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych
VIII. Zasady ochrony danych osobowych i wizerunku wychowanek
§ 1
„Pozwólcie dzieciom przychodzić do Mnie, nie przeszkadzajcie im;
do takich bowiem należy królestwo Boże” (Mk 10,13)
1. Godność każdego człowieka, a szczególnie dziecka, objawiona w Ewangelii i strzeżona przez prawo kościelne i państwowe, stanowi źródło i gwarancję bezpieczeństwa każdej wychowanki przebywającej w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym, Szkole Podstawowej, Branżowej Szkole I Stopnia oraz Liceum Ogólnokształcącym im. Matki Teresy Potockiej we Wrocławiu.
Działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie, w duchu chrześcijańskiej odpowiedzialności i miłości bliźniego, jest dla nas szczególnym priorytetem. Wszyscy pracownicy naszej placówki są świadomi, że dzieci są pełnoprawnymi członkami społeczeństwa, z należnymi prawami i przysługującą im godnością. Dla wychowawców fundamentalne jest przesłanie Jezusa o ogromnej wartości przyjmowania wszystkich najmniejszych w Jego Imię. Jezus wskazuje dzieci jako wzór do naśladowania. Ich prostota
i niewinność to przykład dla każdego ucznia Chrystusa (por. Łk 9,46-50).
2. Przyjmujemy moralną i prawną odpowiedzialność za ochronę wszystkich naszych podopiecznych i promowanie ich dobra. Pragniemy zapewnić im bezpieczne i przyjazne środowisko, w którym będą czuć się szanowani i doceniani w swoich działaniach. Opieka nad dziećmi i młodzieżą obejmuje troskę o ich integralny i pełny rozwój, dobro duchowe, intelektualne, psychiczne i fizyczne. Zgodnie z zasadami etyki i moralności chrześcijańskiej niedopuszczalne jest stosowanie wobec wychowanek przemocy, agresji, dyskryminacji
i nietolerancji przez członków personelu placówki. Chcemy zapobiegać krzywdzie wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. Zachęca nas do tego Ewangelia, która ukazuje godność każdego człowieka jako kochanego przez Boga Dziecka Bożego.
3. Niniejszy dokument określa normy i zasady sprzyjające budowaniu środowiska bezpiecznego i przyjaznego wychowankom. Pozwala on na monitorowanie i eliminowanie wszelkich zagrożeń, które zakłócałyby ich dobrostan duchowy, psychiczny i fizyczny. Bezpieczeństwo i ochrona przed wszelkimi formami przemocy, a zwłaszcza naruszania intymności i nietykalności cielesnej, są szczególnymi przedmiotami troski wszystkich pracowników ośrodka. Opisane w dokumencie standardy ochrony dzieci opierają się na aktualnym ustawodawstwie prawa państwowego. Uwzględniają również normy i przepisy prawa kościelnego.
4. Mamy świadomość, że wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za ochronę i wsparcie dzieci i młodzieży oraz za niezwłoczne podejmowanie działań w przypadku wszelkich podejrzeń lub ujawnienia okoliczności, które mogą wskazywać, że zagraża im bądź dzieje się krzywda. Pragniemy, by osoby szczególnie podatne na zranienie były chronione przed ewentualną krzywdą. Pragniemy realizować misję budowania kultury, która nie krzywdzi, a wspiera, nie rani, lecz uzdrawia. Pragniemy te cele realizować m.in. przez edukację wszystkich pracowników oraz innych osób mających kontakt z młodzieżą w naszej placówce, aby umieli dostrzegać niepokojące sygnały i potrafili adekwatnie na nie reagować.
5. W naszej placówce realizujemy zadanie jakie rozpoczęła nasza założycielka Matka Teresa Potocka: „Naszym zadaniem jest otoczenie ich <wychowanek> atmosferą bezpieczeństwa
i spokoju. Ukazujemy im Boga pełnego miłosierdzia, zachęcamy do ufności ku temu Dobremu Ojcu. W Domu Miłosierdzia uczymy je tak żyć, aby mogły mieć dla siebie samych szacunek
i potrafiły szanować innych ludzi.”
§ 2
1. Niniejszy dokument „Standardy ochrony małoletnich w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym, Szkole Podstawowej, Branżowej Szkole I Stopnia oraz Liceum Ogólnokształcącym im. Matki Teresy Potockiej we Wrocławiu” (zwany dalej standardami lub standardami ochrony małoletnich) stanowi realizację obowiązku prawnego dotyczącego wprowadzenia w placówce standardów ochrony małoletnich wynikającego z Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz.U. 2024 poz. 560).
2. Podstawy prawne standardów ochrony małoletnich:
ROZDZIAŁ I
§ 3
11. osoba odpowiedzialna za Internet – wyznaczony przez kierownictwo placówki członek personelu, sprawujący nadzór nad korzystaniem z Internetu przez dzieci na terenie placówki oraz nad ich bezpieczeństwem w Internecie;
12. osoba odpowiedzialna za standardy ochrony dzieci – wyznaczony przez kierownictwo placówki członek lub członkowie personelu sprawujący nadzór nad realizacją standardów;
13. osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń – członek lub kilku członków personelu cieszących się zaufaniem dzieci wyznaczony przez dyrektora placówki odpowiedzialny za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających dziecku (osoba pierwszego kontaktu).
W przypadku nieobecności inna osoba wskazana do zastępstwa na tym stanowisku;
14. osoba odpowiedzialna za prowadzenie interwencji – dyrektor lub członek personelu wyznaczony przez dyrektora, odpowiedzialny za podejmowanie interwencji wewnątrz placówki i przed właściwymi organami lub instytucjami. W przypadku nieobecności inna osoba wskazana do zastępstwa na tym stanowisku;
15. osoba udzielająca wsparcia dziecku – osoba odpowiedzialna za opracowanie planu pomocy dziecku i monitorowanie jego realizacji;
16. rejestr interwencji – dokumentacja zawierająca rejestr ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru dziecka, uwzględniający informacje o zgłoszeniu ze wskazaniem osoby zgłaszającej, osoby podejrzewanej o krzywdzenie (opiekun, członek personelu, inne dziecko, inna osoba), rodzaju podjętej interwencji (zawiadomienie
o możliwości popełnienia przestępstwa, wniosek o wgląd w sytuację rodziny, zgłoszenie do sądu rodzinnego) daty interwencji oraz dokumenty wytworzone podczas interwencji (m.in. notatki służbowe, karty interwencji, kopie zawiadomień/wniosków wysyłanych do właściwych służb);
17. dane osobowe dziecka – wszelkie informacje umożliwiające jego identyfikację.
ROZDZIAŁ II
Obowiązki osób odpowiedzialnych za realizację standardów
§ 4
Obszar odpowiedzialności |
Imię i nazwisko / funkcja |
Wdrażanie standardów ochrony małoletnich |
Dyrektor, |
Bezpieczne korzystanie |
Informatyk – Pracownicy prowadzący zajęcia z wychowankami |
Przyjmowanie zgłoszeń dotyczących krzywdzenia wychowanki |
Pedagodzy, psycholodzy Osoba zaufania: Joanna Bieniecka Każdy członek personelu obdarzony przez wychowanki zaufaniem. |
Prowadzenie interwencji w przypadku zgłoszenia lub podejrzenia krzywdzenia wychowanki |
s. Dominika, Elżbieta Pindral Ks. Kacper Radzki |
Koordynowanie udzielania wsparcia wychowanki |
Pedagodzy, psycholodzy zatrudnieni w placówce |
§ 5
1. Każda osoba dorosła dopuszczona do działalności z wychowankami w placówce (czyli pracownik, praktykant, wolontariusz itp.) jest odpowiedzialna za realizację standardów ochrony małoletnich, udzielenie pomocy wychowankom i zainicjowanie interwencji
w przypadku zgłoszenia, wykrycia bądź podejrzenia krzywdzenia wychowanki. W zależności od pełnionej funkcji poszczególni pracownicy realizują konkretne zadania mające na celu tworzenie bezpiecznej placówki.
2. Dyrektor Ośrodka i Szkół:
3. Osoba odpowiedzialna za standardy ochrony wychowanek:
4. Osoba odpowiedzialna za bezpieczeństwo w Internecie:
5. Osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń (czyli pedagog, psycholog szkolny i osoba zaufania) lub inny pracownik placówki, który otrzyma zgłoszenie lub podejrzewa krzywdzenie wychowanek:
6. Osoba odpowiedzialna za interwencję:
7. Pedagog:
8. Psycholog:
9. Instytucje, z którymi współpracuje placówka, a także inne ważne kontakty: Załącznik 1.
ROZDZIAŁ III
§ 6
1. W celu zapewnienia bezpiecznego środowiska w placówce dyrektor zwraca szczególną uwagę na proces doboru wszystkich pracowników i innych osób dopuszczanych do jakiejkolwiek działalności z wychowankami w tym także wolontariuszy, stażystów i praktykantów. Stosuje przy tym obowiązujące przepisy prawne i dokładnie sprawdza kwalifikacje wszystkich osób, które będą pracowały bądź miały jakikolwiek kontakt z wychowankami.
2. Zgodnie z Ustawą z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich oraz Ustawą z dnia 26 stycznia 1982 r. Kartą Nauczyciela przed zatrudnieniem lub dopuszczeniem osoby do jakiejkolwiek działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi placówki podejmuje następujące kroki:
3. W procesie rekrutacji i wdrożenia nowych pracowników (pedagogicznych i niepedagogicznych) lub dopuszczania do jakiejkolwiek działalności z wychowankami placówka podejmuje również dodatkowe działania, które przyczyniają się do większej ochrony wychowanek:
ROZDZIAŁ IV
§ 7
1. We wszystkich dziełach prowadzonych przez naszą placówkę postępujemy zgodnie
z wartościami i nauką Kościoła Katolickiego, szanując godność osoby ludzkiej. Tworzymy jasne zasady zachowania się osób dorosłych wobec wychowanek, minimalizując prawdopodobieństwo wystąpienia jakichkolwiek form przemocy lub wykorzystania dzieci. Bezpieczeństwo wychowanek w relacjach z osobami dorosłymi jest dla osób pracujących
w poszczególnych podmiotach priorytetem. Personel realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych placówki oraz swoich kompetencji. Traktujemy wychowanki z szacunkiem oraz uwzględniamy ich godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie.
Zasady bezpiecznych relacji personelu z wychowankami obowiązują wszystkich pracowników, współpracowników, stażystów i wolontariuszy, członków organizacji współpracujących
z placówką, a także każdą dorosłą osobę mającą kontakt z młodzieżą znajdującą się pod opieką placówki, jeśli kontakt ten odbywa się za zgodą dyrekcji placówki i/lub na jej terenie.
2. W kontaktach z wychowankami:
3. Szczegółowy kodeks zachowań dla osób dorosłych znajduje się w Załączniku 5.
4. Znajomość i zaakceptowanie zasad bezpiecznych relacji pomiędzy personelem placówki a wychowankami (w tym kodeksu zachowań znajdującego się w Załączniku 5) są potwierdzone podpisaniem oświadczenia przez wszystkich pracowników placówki (Załącznik 4A). Takie oświadczenie podpisać muszą również wszystkie osoby niezatrudnione w placówce, które są dopuszczane do działalności z wychowankami (w przypadku osób jednorazowo dopuszczanych do działalności z wychowankami – Załącznik 4B).
ROZDZIAŁ V
Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy wychowankami
§ 8
1. Placówka jest miejscem zapewniającym bezpieczeństwo wszystkim wychowankom, także
w grupie rówieśniczej. Kierując się wartościami opisanymi w preambule, personel stara się przekazać wychowankom postawę szacunku wobec każdego człowieka, aby w relacjach międzyludzkich bliska im była ewangeliczna zasada: „Wszystko więc, co chcielibyście, żeby wam ludzie czynili, i wy im czyńcie” (Mt 7,12a).
2. Zasady bezpiecznych relacji między wychowankami poznali wszyscy pracownicy placówki, dzięki czemu mogą oni umiejętnie i adekwatnie do zaistniałej sytuacji reagować na każde niewłaściwe zachowanie czy przemoc.
3. Zasady bezpiecznych relacji zostały opracowane z uwzględnieniem specyfiki placówki oraz potrzeb przebywających w niej wychowanek. Zostały opracowane z udziałem wychowanek. Zasady zostały zaprezentowane na wspólnym spotkaniu społeczności ośrodka oraz udostępnione wychowankom w postaci papierowej do każdej grupie wychowawczej. Wychowanki powinny przestrzegać zasad w placówce, w kontakcie bezpośrednim
i wirtualnym.
4. Ewaluacja i weryfikacja zasad bezpiecznych relacji pomiędzy wychowankami odbywać się będzie przynajmniej raz na dwa lata, a także po każdej sytuacji kryzysowej. Zmiana treści zasad bezpiecznych relacji między wychowankami jest możliwa w uzasadnionych przypadkach
w każdym momencie - na ich wniosek i z ich udziałem.
5. Zasady bezpiecznych relacji zostały opisane w kodeksie zachowań dla wychowanek w Załączniku 6.
ROZDZIAŁ VI
Procedury interwencji w przypadku podejrzenia lub zgłoszenia krzywdzenia wychowanki
§ 9
1. Przemoc to zamierzone i wykorzystujące przewagę sił działanie przeciw innej osobie, naruszające jej prawa i dobra osobiste, powodujące cierpienie i szkody. Ma na celu kontrolowanie i podporządkowanie osoby krzywdzonej. Nie musi się wiązać z fizycznymi obrażeniami.
2. Podstawowe formy krzywdzenia zostały wymienione w §3 pkt 9 (rozdział I).
§ 10
Podstawowe zasady interwencji
1. Interwencja, o której mowa w tym rozdziale, służy ujawnieniu krzywdzenia i zatrzymaniu go, a także zapewnieniu bezpieczeństwa oraz wypracowaniu indywidualnej ścieżki pomocy wychowance.
2. Interwencja może dotyczyć krzywdy wyrządzonej wychowance na terenie placówki lub poza nią w ramach działalności związanej z funkcjonowaniem ośrodka (np. w czasie wycieczek szkolnych) bądź dziejącej się w innym miejscu i niezwiązanej z placówką. Interwencja może dotyczyć przemocy zadawanej przez pracownika placówki, opiekunów dzieci, inne osoby dorosłe bądź rówieśnika/rówieśników (niekoniecznie będących wychowankami tej samej placówki).
3. Informacja o krzywdzie może pochodzić od samej krzywdzonej wychowanki, jej opiekunów prawnych lub innych osób posiadających wiedzę o krzywdzie. Przemoc może zostać wykryta również poprzez obserwację symptomów krzywdzenia. Personel ośrodka reaguje na wszelkie zgłoszenia i oznaki mogące wskazywać na to, że wychowanka doświadcza jakiejkolwiek formy krzywdzenia.
4. Każdy pracownik ma obowiązek przyjęcia zgłoszenia o podejrzeniu krzywdzeniu ucznia w przypadku, gdy zgłosi się do niego osoba doświadczająca przemocy bądź inna osoba będąca tego świadkiem. W trakcie rozmowy z osobą zgłaszającą stosuje się wytyczne zawarte
w Załączniku 9. Osoba przyjmująca zgłoszenie odpowiada za podjęcie właściwych działań zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi i procedurami przyjętymi w placówce. Nie rozstrzyga, czy podejrzenia lub oskarżenia są zasadne, lecz zgłasza informację zgodnie z niniejszą procedurą.
5. Powzięcie podejrzenia, że wychowanka doświadcza przemocy, lub przyjęcie zgłoszenia o krzywdzie (od wychowanki, opiekuna prawnego lub innej osoby będącej świadkiem) zobowiązuje osobę przyjmującą informację do sporządzenia notatki służbowej (wzór w Załączniku 7) i przekazania jej osobie odpowiedzialnej za prowadzenie interwencji.
6. Osoba odpowiedzialna za prowadzenie interwencji niezwłocznie powiadamia dyrektora o zgłoszeniu bądź podejrzeniu krzywdzenia ucznia.
7. Personel placówki reaguje również – w sposób dostosowany do każdej sytuacji – na wszelkie zachowania sprzeczne z kodeksami zachowań obowiązującymi w ośrodku(Załączniki 5 i 6), które niekoniecznie muszą być już formą krzywdzenia ucznia, lecz stanowią przekroczenie przyjętych zasad. Każdy pracownik ośrodka dostrzegający niewłaściwe zachowanie ze strony innego dorosłego powinien zareagować, by chronić uczniów przed krzywdzeniem. Zakres interwencji świadka zdarzenia zależy od uchybienia. W przypadku mniej poważnych (niemających znamion krzywdzenia ucznia) i jednorazowych sytuacji wystarczy zwrócenie uwagi. Jeśli uchybienie jest poważne lub się powtarza, należy je niezwłocznie zgłosić osobie odpowiedzialnej za prowadzenie interwencji bądź bezpośrednio dyrektorowi, który powinien podjąć działania zgodnie z obowiązującymi przepisami.
8. Jeżeli osobą podejrzaną o krzywdzenie jest osoba wyznaczona do prowadzenia interwencji, osoba mająca informację o możliwym krzywdzeniu wychowanki informuje bezpośrednio dyrektora placówki, który prowadzi interwencję lub wyznacza do tego inną osobę.
9. Jeżeli podejrzanym o krzywdzenie jest dyrektor szkoły, osoba odpowiedzialna za prowadzenie interwencji powiadamia o tym fakcie organ prowadzący i organ nadzorujący szkołę.
10. O doświadczanej przez wychowankę krzywdzie oraz obowiązku zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji (prokuratura, policja, sąd rodzinno-opiekuńczy lub najbliższy ośrodek pomocy społecznej) zostają poinformowani jej opiekunowie prawni lub
w przypadku podejrzenia przemocy domowej rodzic niekrzywdzący. Jeżeli poinformowanie rodzica jest sprzeczne z dobrem ucznia lub niemożliwe, odstępuje się od tego.
11. Dyrektor ośrodka we współpracy z osobą odpowiedzialną za prowadzenie interwencji w zależności od sytuacji składa zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa do prokuratury/policji.
12. W przypadku, gdy krzywdzenia wychowanki dopuściła się osoba duchowna lub konsekrowana, dokonuje się również zgłoszenia odpowiednim władzom kościelnym (np. za pośrednictwem właściwego delegata ds. ochrony dzieci młodzieży) ze względu na konieczność – zależnie od okoliczności – przeprowadzenia dochodzenia kanonicznego.
13. Dalsze postępowanie mające zweryfikować, czy faktycznie doszło do przemocy, należy do właściwej instytucji państwowej.
14. Z każdej interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi Załącznik 8. Karta znajduje się w rejestrze interwencji prowadzonym przez placówkę. Dokumentacja jest poufna i przechowywana w gabinecie psychologa/pedagoga.
15. Każdą osobę, która w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych zapoznała się z informacją o krzywdzeniu wychowanki, obowiązuje zachowanie poufności, czyli nieudostępnianie informacji osobom oraz podmiotom nieuprawnionym, niezaangażowanym w interwencję i wsparcie wychowanki.
16. Szczegółowe zasady dotyczące interwencji w przypadku zgłoszenia wykorzystywania seksualnego wychowanki znajdują się w Załączniku 10.
§ 11
Postępowanie w przypadku czynu o stosunkowo niskiej szkodliwości
W przypadku czynu o stosunkowo niskiej szkodliwości (np. celowe popchnięcie, kopnięcie, wyzwanie) ustala się następujący sposób postępowania. Pracownik pedagogiczny:
§ 12
1. Ustala się następujący sposób postępowania w przypadku czynu o dużej szkodliwości (np. stworzenie zagrożenia dla życia i zdrowia własnego lub innych, uszkodzenie ciała, zdarzenia nadzwyczajne wg katalogu Ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich itp.
Pracownik pedagogiczny:
Dyrektor placówki:
§ 13
1. W przypadku zachowań przemocowych stosuje się takie same zasady postępowania jak w sytuacji zachowań agresywnych o dużej szkodliwości.
§14
Jeśli sprawcą krzywdzenia jest pracownik placówki
1. Kiedy pracownik placówki ośmiesza, dyskryminuje, stosuje mobbing lub nierówno traktuje dziecko, podejmowane są następujące kroki:
§ 15
Jeśli sprawcą krzywdzenia jest osoba ze środowiska rodzinnego
(w sytuacji urlopowania wychowanków pod opiekę rodziców)
§ 16
Jeśli pracownik personelu jest ofiarą przemocy
(znieważenie, upokorzenie, przekroczenie granic fizycznych)
1. Należy podjąć opisane niżej działania:
2. Z każdej interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi Załącznik 8. Karta znajduje się w rejestrze interwencji prowadzonym przez placówkę.
§ 17
Schematy procedur interwencji
§ 17 a
Schemat interwencji dla kadry pedagogicznej w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez osoby trzecie (np. wolontariusze, pracownicy organizacji/instytucji oraz inne osoby, które mają kontakt z dzieckiem)
1. Podejrzewasz, że dziecko: doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu (przemoc z uszczerbkiem na zdrowiu oznacza spowodowanie choroby lub uszkodzenia ciała), wykorzystania seksualnego i/lub zagrożone jest jego życie:
2. Dziecko doświadcza jednorazowo innej przemocy fizycznej (np. klapsy, popychanie, szturchanie) lub przemocy psychicznej (np. poniżanie, dyskryminacja, ośmieszanie):
3. Dziecko jest pokrzywdzone innymi typami przestępstw:
§ 17 b
W przypadku gdy pracownik niepedagogiczny jest świadkiem krzywdzenia dziecka przez osoby trzecie (np. wolontariusze, pracownicy organizacji/instytucji oraz inne osoby, które mają kontakt z dzieckiem) oraz w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez inne dziecko (przemoc rówieśnicza)
1. Zadbaj o bezpieczeństwo dziecka i odseparuj je od osoby podejrzanej o krzywdzenie;
2. Udziel pomocy przedmedycznej, o ile zachodzi taka konieczność;
3. Niezwłocznie zawiadom osobę odpowiedzialną za sprawowanie opieki nad wychowanką oraz dyrektora placówki.
§ 17 c
Schemat interwencji dla kadry pedagogicznej w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez inne dziecko (przemoc rówieśnicza)
1. Jeśli jako pracownik pedagogiczny podejrzewasz, że dziecko doświadcza ze strony innego dziecka przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego i/lub zagrożone jest jego życie:
2. Doświadcza ze strony innego dziecka jednorazowo innej przemocy fizycznej (np. popychanie, szturchanie), przemocy psychicznej (np. poniżanie, dyskryminacja, ośmieszanie) lub innych niepokojących zachowań (tj. krzyk, niestosowne komentarze):
§ 17 d
Schemat interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka
przez rodzica lub opiekuna
1. Podejrzewasz, że dziecko doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego i/lub zagrożone jest jego życie:
2. Dziecko jest pokrzywdzone innymi typami przestępstw:
3. Dziecko doświadcza jednorazowo innej przemocy fizycznej (np. klapsy, popychanie, szturchanie), przemocy psychicznej (np. poniżanie, dyskryminacja, ośmieszanie) lub innych niepokojących zachowań (tj. krzyk, niestosowne komentarze):
§ 18
Plan wsparcia
1. W celu zapewnienia pomocy krzywdzonej wychowance opracowuje się indywidualny plan wsparcia. Należy w nim zawrzeć m.in. sposoby odizolowania go od osób podejrzewanych o krzywdzenie oraz propozycję pomocy, jaka jest możliwa do uzyskania na terenie szkoły. Rodzicom lub pełnoletniemu uczniowi przekazuje się również listę miejsc, w których można uzyskać specjalistyczne wsparcie poza placówką.
2. Plan wsparcia jest opracowywany wraz z pedagogiem, psychologiem, wychowawcą oraz rodzicami (w przypadku przemocy domowej z rodzicem niekrzywdzącym). Omawia się go także z wychowanką i w miarę możliwości uwzględnia jego zdanie. Przy udzielaniu wsparcia uczniowi krzywdzonemu należy przede wszystkim zwrócić uwagę na:
3. W trakcie interwencji oraz podczas przygotowywania planu wsparcia bierze się pod uwagę również sytuację osób, które mogły być świadkami krzywdzenia, szczególnie innych wychowanek. Pomoc udzielana świadkom okazywana jest z delikatnością i w sposób wyważony. Nie może w żaden sposób naruszać dobra skrzywdzonej wychowanki. Obejmuje podjęcie następujących działań:
4. Placówka oferuje wsparcie rodzicom krzywdzonej wychowanki. Obejmuje ono przede wszystkim:
5. W przypadku przemocy rówieśniczej ośrodek podejmuje działania również wobec wychowanki krzywdzącej. Mają one na celu ochronę wychowanki stosującej przemoc oraz zapobieganie takim zachowaniom w przyszłości. W kontakcie z wychowanką krzywdzącą zwraca się uwagę przede wszystkim na:
ROZDZIAŁ VII
§ 19
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych
§ 20
Reagowanie w przypadku wykrycia krzywdzenia wychowanki w cyberprzestrzeni,
bądź kontaktu ze szkodliwymi treściami w Internecie
1. Placówka reaguje na każdą sytuację krzywdzenia wychowanki w cyberprzestrzeni bądź jego kontakt ze szkodliwymi treściami w Internecie. Podejmowane są działania adekwatne do każdej sytuacji. Stosuje się przy tym obowiązujące przepisy prawa, m.in. w zakresie ochrony wizerunku, ochrony przed wykorzystaniem seksualnym i cyberprzemocą. W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa ściganego z urzędu, sprawa jest zgłaszana na policję lub do prokuratury.
2. Interwencja w placówce prowadzona jest zgodnie z zasadami wskazanymi w rozdziale VI. Działania koordynuje osoba odpowiedzialna za prowadzenie interwencji. Zależnie od sytuacji może być włączona również osoba odpowiedzialna za bezpieczeństwo w Internecie.
3. Z każdej sytuacji krzywdzenia wychowanki w cyberprzestrzeni bądź kontaktu ze szkodliwymi treściami sporządza się notatkę i zabezpiecza materiały dokumentujące sytuację. Nie powinno się przesyłać materiałów wrażliwych bądź naruszających intymność osób drogą mailową, lecz zapisać na zabezpieczonym nośniku danych przechowywanym w bezpiecznym miejscu. Dowody wskazujące na naruszenie prawa przekazuje się niezwłocznie policji.
4. Placówka powiadamia rodziców wychowanki skrzywdzonej bądź mającej kontakt z treściami szkodliwymi.
5. W przypadku, gdy sprawcą jest wychowanka, osoba odpowiedzialna za prowadzenie interwencji powiadamia jej rodziców oraz inicjuje odpowiednie działania wychowawcze i dyscyplinujące.
6. Każde zdarzenie analizuje się pod kątem potrzeby podjęcia odpowiednich działań edukacyjnych i profilaktycznych z wychowankami, aby coraz bardziej uwrażliwiać ich na temat bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych.
7. W razie potrzeby informuje się rodziców o możliwości usunięcia nielegalnych, kompromitujących lub krzywdzących materiałów z Internetu. W tym celu można uzyskać pomoc na stronach internetowych: dyzurnet.pl lub stopncii.org. Przypomina się również o istniejącym w uzasadnionych przypadkach prawie do bycia zapomnianym wynikającym z unijnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
ROZDZIAŁ VIII
Zasady ochrony danych osobowych i wizerunku wychowanek
§ 21
1. W placówce zapewnione są standardy ochrony danych osobowych dzieci i młodzieży zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Utrwalanie, przetwarzanie, używanie, publikowanie wizerunku wychowanki znajdującego się na zdjęciu, rysunku, nagraniu bądź na jakimkolwiek nośniku jest dokonywane rozważnie i ostrożnie. Działania tego rodzaju są dopuszczalne w celu celebrowania sukcesów wychowanki, dokumentowania działań lub funkcjonowania placówki, przy zachowaniu bezpieczeństwa wychowanek. Uzyskiwana jest pisemna zgoda rodziców na wykorzystanie wizerunku ich dziecka. Wychowanki oraz ich rodzice zostają poinformowani o celu i sposobie wykorzystania zdjęć/nagrań, o sposobach ich przechowywania i ryzyku wiążącym się z publikacją wizerunku.
§ 22
Zasady dotyczące ochrony danych osobowych wychowanek.
1. Dane osobowe wychowanek podlegają ochronie na zasadach określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 w sprawie RODO.
2. Dane osobowe wychowanek są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.
§ 23
§ 24
Zasady ochrony wizerunku dziecka
§ 25
Podstawowe wytyczne dotyczące utrwalania wizerunku dziecka (zdjęcia, filmy)
W czasie utrwalania zdjęć i filmów zastosowana jest szczególna uważność i szacunek dla wychowanek przebywających w ośrodku. Przyjęte są zasady, które zapewniają bezpieczne rejestrowanie ich wizerunku:
§ 26
Podstawowe wytyczne dotyczące publikowania wizerunków dzieci
§ 27
Zasady przechowywania zdjęć i nagrań
1. Materiały zawierające wizerunek wychowanek przechowywane są w sposób zgodny
z prawem i zapewniający ich ochronę:
ROZDZIAŁ IX
§ 28
1. W placówce zostały wprowadzone standardy ochrony wychowanek. Dotyczą one wychowanek, każdego pracownika pedagogicznego i niepedagogicznego, a także wszystkich podejmujących działalność z wychowankami z upoważnienia placówki. Obowiązujące zasady powinny być znane wszystkim osobom związanym z placówką. Prowadzone będą regularne szkolenia z zakresu ochrony dzieci i młodzieży dla pracowników placówki, zwłaszcza nowo zatrudnianych, a także dla rodziców i samych wychowanek.
§ 29
Sposób udostępnianie standardów ochrony małoletnich i ich publikacja
1. Obowiązujące w placówce standardy ochrony wychowanek są powszechnie dostępne, aby każdy pracownik, rodzic i wychowanka wiedział, w jaki sposób wychowanki są chronione przed przemocą oraz do kogo należy się zwracać o pomoc w przypadku doznania jakiejkolwiek krzywdy.
2. Standardy są dostępne w wersji pełnej, wydrukowanej w placówce dostępne w sekretariacie oraz u koordynatora każdej grupy wychowawczej, jak również u wicedyrektora szkół. Wersja skrócona, przeznaczona dla wychowanek, jest wywieszona w placówce na gazetce na I piętrze.
3. Standardy ochrony małoletnich będą zaprezentowane rodzicom. Będą one również każdorazowo udostępniane rodzicom podczas przyjęcia do placówki.
4. Co najmniej raz na dwa lata standardy będą poddawane ocenie w celu ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami.
5. Osoba odpowiedzialna za przygotowanie personelu placówki do stosowania standardów dba o to, aby powyższe postanowienia były realizowane.
§ 30
Szkolenia pracowników, praktykantów i wolontariuszy
1. Szkolenia całego personelu ośrodka mają prowadzić do zapewnienia bezpieczeństwa wychowanek w placówce. Sposobem realizacji tego celu są następujące elementy:
§ 31
Włączenie uczniów w tworzenie bezpiecznej placówki
1. Tworzenie bezpiecznej placówki zakłada także włączanie w ten proces wychowanki. To angażowanie musi być dostosowane do wieku i etapu rozwoju psychicznego wychowanek. Dlatego ośrodek przekazuje podopiecznym informacje na temat ochrony osobistych granic
i szukania pomocy w przypadku zaistnienia niepokojących sytuacji. Realizując ten cel, należy:
ewentualnego doznania przemocy i właściwego reagowania w przypadku jego doświadczania,
2. Przynajmniej raz w roku szkolnym zostaną przeprowadzone działania edukacyjne dla uczniów, np. w formie warsztatów, w zakresie wybranego aspektu związanego z tematem tworzenia bezpiecznego środowiska oraz ochrony dzieci i młodzieży przed przemocą.
§ 32
Włączenie rodziców w tworzenie bezpiecznej przestrzeni wychowanek
1. Współpraca z opiekunami prawnymi jest istotną płaszczyzną w dążeniu do ochrony wychowanek. To dzięki wsparciu i zaangażowaniu dorosłych można tworzyć bezpieczne środowisko dla podopiecznych. Zaangażowanie opiekunów prawnych może realizować się poprzez następujące działania:
2. Przynajmniej raz w roku szkolnym zostaną przeprowadzone działania edukacyjne dla rodziców, np. w formie warsztatów lub prelekcji, w zakresie wybranego aspektu związanego
z tematem tworzenia bezpiecznego środowiska oraz ochrony dzieci i młodzieży przed przemocą.
ROZDZIAŁ X
Zasady przeglądu i aktualizacji standardów
§ 33
1. Standardy ochrony małoletnich obowiązujące w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym im. Matki Teresy Potockiej we Wrocławiu podlegają ewaluacji raz na dwa lata w terminie każdorazowo ustalonym przez dyrektora placówki.
2.Osoba odpowiedzialna za przeprowadzenie ewaluacji standardów, po przeprowadzeniu ankiety skierowanej do przedstawicieli pracowników, rodziców i małoletnich ocenia poziom ich znajomości, przestrzegania w społeczności szkolnej oraz dostosowania do aktualnych potrzeb. Weryfikuje również ich zgodność z obowiązującymi przepisami prawa.
3. Osoba odpowiedzialna za standardy ochrony małoletnich w formie pisemnej przekazuje dyrektorowi wnioski z oceny standardów i projekt ich aktualizacji. Zmiany mogą być zaproponowane również przez pracowników, małoletnich i rodziców.
4. Dyrektor placówki zasięga opinii rady pedagogicznej w sprawie wprowadzenia zmian w standardach ochrony małoletnich i podejmuje decyzję odnośnie do ich zatwierdzenia. Zmiany zostają wprowadzone zarządzeniem dyrektora i zakomunikowane społeczności placówki. Nowa wersja standardów zostaje wywieszona w placówce i opublikowana na stronie internetowej.
5. Pracownicy ośrodka, w sposób pisemnie udokumentowany, mogą proponować zmiany standardów ochrony małoletnich oraz wskazywać naruszenia w ich przestrzeganiu standardów w placówce.
6. Zmiany mogą być zaproponowane również przez wychowanki i opiekunów prawnych.
ROZDZIAŁ XI
§ 34
1. Standardy ochrony małoletnich zostały skonsultowane z pracownikami placówki
i zatwierdzone zarządzeniem dyrektora w dniu 31.07.2024r.
2, Standardy Ochrony Małoletnich w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym im. Matki Teresy Potockiej we Wrocławiu i Szkołach znajdujących się na terenie MOW obowiązują od dnia 15.08.2024 r.
Załącznik 1: Ważne kontakty i instytucje świadczące pomoc
Załącznik 2: Oświadczenie składane przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności z małoletnimi
Załącznik 3: Oświadczenie o niekaralności za przestępstwa na szkodę małoletniego
Załącznik 4A: Oświadczenie o zapoznaniu się ze standardami ochrony małoletnich
Załącznik 4B: Oświadczenie o zapoznaniu się z Kodeksem zachowań dla osób dorosłych
Załącznik 5: Kodeks zachowań dla osób dorosłych zawierający zasady bezpiecznych relacji pomiędzy personelem placówki a wychowankami
Załącznik 6: Kodeks zachowań zawierający zasady bezpiecznych relacji pomiędzy wychowankami
Załącznik 7: Notatka służbowa z przyjęcia zgłoszenia przemocy wobec ucznia
Załącznik 8: Karta interwencji
Załącznik 9: Zasady rozmowy z osobą zgłaszającą krzywdzenie ucznia
Załącznik 10: Ochrona prawna uczniów przed różnymi formami przemocy seksualnej oraz przebieg interwencji w przypadku zgłoszenia wykorzystywania seksualnego ucznia
Załącznik 11: Schematy interwencji
ZAŁĄCZNIK 1
WAŻNE KONTAKTY I INSTYTUCJE ŚWIADCZĄCE POMOC
1. Kontakt do osób odpowiedzialnych w placówce
OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
s. Dyrektor: s. Rita, Eliza Krępeć
OSOBA ZAUFANIA
p. Joanna Bieniecka
OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA PROWADZENIE INTERWENCJI
s. Dominka, Elżbieta Pindral; ks. Kacper Radzki
2. Dane teleadresowe instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo dzieci oraz mogących udzielić pomocy:
NAJBLIŻSZY SZPITALNY ODDZIAŁ RATUNKOWY DLA DZIECI (SOR)
WSPÓŁPRACUJĄCY ZAKŁAD OPIEKI ZDROWOTNEJ
NOCNA I ŚWIĄTECZNA OPIEKA ZDROWOTNA W OKOLICY
NAJBLIŻSZY KOMISARIAT POLICJI
Komisariat Policji Wrocław-Śródmieście, ul. Grunwaldzka 6 50-355 Wrocław,
tel.: 47 87 136 96
WŁAŚCIWY SĄD REJONOWY
Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Śródmieścia we Wrocławiu, ul. Podwale 30 50-040 Wrocław, tel.: 71 74 81 000
3. Dane teleadresowe instytucji sprawujących nadzór nad placówką:
Zgromadzenie Sióstr Matki Bożej Miłosierdzia ul. Żytnia 3/9, 01-014 Warszawa,
tel. 22 636 23 25
Nadzór pedagogiczny
Plac Powstańców Warszawy 1, 50-153 Wrocław, tel.: 71 340 63 36
RZECZNIK PRAW DZIECKA
ul. Chocimska 6, 00-791 Warszawa
Telefon kontaktowy: 22 583 66 00
e-mail: rpd@brpd.gov.pl
CENTRUM OCHRONY DZIECKA
ul. Kopernika 26
31-501 Kraków
e-mail: cod@ignatianum.edu.pl
tel. kontaktowy: 785 032 106 lub telefon do biura COD: 785 042 123
BIURO FUNDACJI ŚWIĘTEGO JÓZEFA KEP
Skwer Kardynała Stefana Wyszyńskiego 6; 01-015 Warszawa
Telefon kontaktowy: 504 795 357 (pn.-pt. w godz. 8.30-16.30)
e-mail: kontakt@fsj.org.pl lub dział prewencji/szkoleń: prewencja@fsj.org.pl
FUNDACJA DAJEMY DZIECIOM SIŁĘ
ul. Mazowiecka 12/25; 00-048 Warszawa
telefon kontaktowy: 22 616 02 68
e-mail: biuro@fdds.pl
5. Telefony zaufania
Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży – Rzecznik Praw Dziecka: 800 12 12 12
Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży – Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę: 116 111
Telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci – Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę: 800 100 100
ZAŁĄCZNIK 2
OŚWIADCZENIE
w trybie art. 21 Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym
(t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 z późn. zm.)
Ja niżej podpisany/a oświadczam, że:
…………………………………………………………………………………………
…………………………………… …………………………………………………
miejscowość, data imię i nazwisko (czytelny podpis)
*niepotrzebne skreślić
**art. 233 KK [Fałszywe zeznania]
§ 1. Kto, składając zeznanie mające służyć za dowód w postępowaniu sądowym lub w innym postępowaniu prowadzonym na podstawie ustawy, zeznaje nieprawdę lub zataja prawdę, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.
§ 1a. Jeżeli sprawca czynu określonego w § 1 zeznaje nieprawdę lub zataja prawdę z obawy przed odpowiedzialnością karną grożącą jemu samemu lub jego najbliższym, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
§ 2. Warunkiem odpowiedzialności jest, aby przyjmujący zeznanie, działając w zakresie swoich uprawnień, uprzedził zeznającego o odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznanie lub odebrał od niego przyrzeczenie.
§ 3. Nie podlega karze za czyn określony w § 1a, kto składa fałszywe zeznanie, nie wiedząc o prawie odmowy zeznania lub odpowiedzi na pytania.
§ 4. Kto, jako biegły, rzeczoznawca lub tłumacz, przedstawia fałszywą opinię, ekspertyzę lub tłumaczenie mające służyć za dowód w postępowaniu określonym w § 1, podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 10.
§ 4a. Jeżeli sprawca czynu określonego w § 4 działa nieumyślnie, narażając na istotną szkodę interes publiczny, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
§ 5. Sąd może zastosować nadzwyczajne złagodzenie kary, a nawet odstąpić od jej wymierzenia, jeżeli:
1) fałszywe zeznanie, opinia, ekspertyza lub tłumaczenie dotyczy okoliczności niemogących mieć wpływu na rozstrzygnięcie sprawy,
2) sprawca dobrowolnie sprostuje fałszywe zeznanie, opinię, ekspertyzę lub tłumaczenie, zanim nastąpi, chociażby nieprawomocne, rozstrzygnięcie sprawy.
§ 6. Przepisy § 1-3 oraz 5 stosuje się odpowiednio do osoby, która składa fałszywe oświadczenie, jeżeli przepis ustawy przewiduje możliwość odebrania oświadczenia pod rygorem odpowiedzialności karnej.
ZAŁĄCZNIK 3
OŚWIADCZENIE O NIEKARALNOŚCI
ZA PRZESTĘPSTWA NA SZKODĘ MAŁOLETNIEGO
Ja, ……………………………………………………………………………………………….
(imię i nazwisko)
legitymujący(-a) się dowodem osobistym/paszportem o nr …………………………………… oświadczam, że nie byłem(-am) skazany(-a) za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajności oraz przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego i nie toczy się przeciwko mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w tym zakresie.
…………………………………… …………………………………………………
miejscowość, data imię i nazwisko (czytelny podpis)
ZAŁĄCZNIK 4A
OŚWIADCZENIE O ZAPOZNANIU SIĘ
ZE STANDARDAMI OCHRONY MAŁOLETNICH OBOWIĄZUJĄCYMI
W MŁODZIEŻOWYM OŚRODKU WYCHOWAWCZYM IM. MATKI TERESY POTOCKIEJ WE WROCŁAWIU
ORAZ ZNAJDUJĄCYCH SIĘ NA TERENIE SZKÓŁ
Ja, ……………………………………………………………………………………………….
(imię i nazwisko)
legitymujący(-a) się dowodem osobistym/paszportem o nr …………………………………… oświadczam, że zapoznałem się ze Standardami Ochrony Małoletnich
w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym im. Matki Teresy Potockiej we Wrocławiu
i znajdujących się na terenie Szkół i zobowiązuję się do ich przestrzegania.
…………………………………… …………………………………………………
miejscowość, data imię i nazwisko (czytelny podpis)
ZAŁĄCZNIK 4B
OŚWIADCZENIE O ZAPOZNANIU SIĘ
Z KODEKSEM ZACHOWAŃ DLA OSÓB DOROSŁYCH
Ja, ……………………………………………………………………………………………….
(imię i nazwisko)
legitymujący(-a) się dowodem osobistym/paszportem o nr …………………………………… oświadczam, że zapoznałem się z Kodeksem zachowań dla osób dorosłych zawierającym zasady bezpiecznych relacji pomiędzy personelem placówki a wychowankami stanowiącym Załącznik 5 do Standardów Ochrony Małoletnich w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym im. Matki Teresy Potockiej we Wrocławiu i znajdujących się na terenie Szkół. Zobowiązuję się do przestrzegania Kodeksu zachowań dla osób dorosłych oraz innych zasad ochrony wychowanek, które zostały mi przedstawione.
…………………………………… …………………………………………………
miejscowość, data imię i nazwisko (czytelny podpis)
ZAŁĄCZNIK 5
KODEKS ZACHOWAŃ DLA OSÓB DOROSŁYCH
ZAWIERAJĄCY ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI POMIĘDZY PERSONELEM
MŁODZIEŻOWEGO OŚRODKA WYCHOWAWCZEGO IM. MATKI TERESY POTOCKIEJ WE WROCŁAWIU
A WYCHOWANKAMI
Personel jest zobowiązany do utrzymywania profesjonalnej relacji z wychowankami
i każdorazowego rozważenia, czy reakcja, komunikat bądź działanie stosowane wobec dziecka, są adekwatne do sytuacji (bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe). Należy działać w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji zachowania przez resztę personelu.
Stosuj się do wytycznych przyjętych przez naszą placówkę zawartych w poniższych punktach:
2. Komunikacja z wychowankami
3. Działania z wychowankami
1) Istnieją sytuacje, w których fizyczny kontakt z wychowanką może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu:
5. Kontakty poza godzinami pracy oraz podczas pobytu wychowanki na urlopowaniu
Kontakt z wychowankami powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów mieszczących się w zakresie Twoich obowiązków.
6.Kontakty online
* - wytłuszczony zapis tekstu w „Kodeksie zachowań…” pochodzi z ankiet przeprowadzonych
wśród wychowanek Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego im. Matki Teresy Potockiej we Wrocławiu.
ZAŁĄCZNIK 6
KODEKS ZACHOWAŃ ZAWIERAJĄCY ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI
POMIĘDZY WYCHOWANKAMI PRZEBYWAJĄCYMI
W MŁODZIEŻOWYM OŚRODKU WYCHOWAWCZYM IM. MATKI TERESY POTOCKIEJ WE WROCŁAWIU
1. Równe traktowanie i szacunek dla każdej osoby:
2. Zasady komunikacji między wychowankami:
7) Nie obciążaj swoimi trudnymi doświadczeniami, myślami, z którymi się zmagasz, innych koleżanek. Rozmawiaj o swoich przeżywanych trudnościach z wychowawcą, psychologiem, pedagogiem czy innym specjalistą.*
3.Szacunek dla cudzej własności, prywatności i przestrzeni:
4.Zakaz stosowania przemocy w jakiejkolwiek formie:
* - wytłuszczony zapis tekstu w „Kodeksie zachowań…” pochodzi z ankiet przeprowadzonych
wśród wychowanek Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego im. Matki Teresy Potockiej we Wrocławiu
ZAŁĄCZNIK 7
Z PRZYJĘCIA ZGŁOSZENIA PRZEMOCY WOBEC WYCHOWANKI
1. Data i godzina zgłoszenia |
|
2. Dane wychowanki, której dotyczy zgłoszenie |
|
3. Dane osoby zgłaszającej (jeśli nie była to wychowanka) |
|
4. Forma krzywdzenia, miejsce, okoliczności towarzyszące |
|
5. Świadkowie |
|
6. Podjęte działania przed przekazaniem zgłoszenia osobie odpowiedzialnej za prowadzenie interwencji |
|
…….……………………………………
data, imię i nazwisko (czytelny podpis)
ZAŁĄCZNIK 8
KARTA INTERWENCJI
1. Imię i nazwisko wychowanki |
|
|
2. Przyczyna interwencji (forma krzywdzenia) |
|
|
3. Osoba składająca zawiadomienie o podejrzeniu krzywdzenia |
|
|
4. Opis działań podjętych przez wychowawcę, pedagoga, psychologa:
|
Data |
Działanie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Spotkania z rodzicami wychowanki |
Data |
Opis spotkania |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. Forma podjętej interwencji (zakreślić właściwe) |
|
|
7. Dane dotyczące zgłoszenia krzywdzenia (nazwa organu, do którego zgłoszono krzywdzenie, data zgłoszenia) |
|
|
8. Wyniki zgłoszenia interwencji: (działania organów wymiaru sprawiedliwości, o ile placówka otrzymała informacje) |
Data |
Działanie |
|
|
|
|
|
ZAŁĄCZNIK 9
ZASADY ROZMOWY Z OSOBĄ ZGŁASZAJĄCĄ KRZYWDZENIE WYCHOWANKI
1. Pozyskanie wiedzy o akcie przemocy (np. seksualnej) lub jego prawdopodobieństwie często ma miejsce w czasie rozmowy z osobą zgłaszającą. W trakcie rozmowy należy:
ZAŁĄCZNIK 10
OCHRONA PRAWNA WYCHOWANEK PRZED RÓŻNYMI FORMAMI PRZEMOCY SEKSUALNEJ ORAZ PRZEBIEG INTERWENCJI W PRZYPADKU ZGŁOSZENIA WYKORZYSTYWANIA SEKSUALNEGO WYCHOWANKI
1. Po przyjęciu zgłoszenia o wykorzystywaniu seksualnym wychowanki należy działać bez zwłoki.
Wykorzystanie seksualne przez inną wychowankę
1. W sytuacji powzięcia informacji o ewentualnym wykorzystaniu seksualnym wychowanki przez inną wychowankę należy:
Wykorzystanie seksualne przez pracownika placówki
1. W sytuacji powzięcia informacji o ewentualnym wykorzystaniu seksualnym wychowanka przez wychowawcę lub innego pracownika placówki należy:
2. Jeśli ze zgłoszenia wynika, że krzywda może się powtórzyć w najbliższym czasie, trzeba temu bezzwłocznie przeciwdziałać. Należy natychmiast zawiadomić dyrektora i w porozumieniu z nim podjąć kolejne kroki. Zawiadomić rodziców (a w przypadku gdy krzywdę zadaje jeden z nich, należy skontaktować się z rodzicem niekrzywdzącym) oraz wezwać policję, a później podejmować kolejne czynności.
3. Jeżeli poinformowanie rodzica jest sprzeczne z dobrem wychowanki lub niemożliwe, odstępuje się od tego i najpierw wzywa policję. Jeśli drobna zwłoka nie zagraża osobie pokrzywdzonej, wszelkie czynności można skonsultować z dyrektorem i innymi kompetentnymi osobami (psychologiem lub pedagogiem). Należy wraz z nimi przygotować spotkanie z rodzicami, a następnie dyrektor powinien dokonać zgłoszenia do odpowiednich organów państwowych.
3. Jeśli istnieje podejrzenie wykorzystania seksualnego osoby małoletniej poniżej 15. roku życia (zob. art. 200 Kodeksu karnego mówiący o obcowaniu płciowym lub innej czynności seksualnej wobec osoby małoletniej poniżej 15. roku życia, udostępnianiu takiej osobie treści pornograficznych lub prezentowaniu wykonania czynności seksualnej), prawo nakłada obowiązek niezwłocznego powiadomienia stosownych organów (zob. art. 240 k.k.). Taki obowiązek istnieje również w przypadku podejrzenia zaistnienia gwałtu dokonanego wspólnie z inną osobą, gwałtu wobec małoletniego poniżej 15. roku życia, gwałtu wobec wstępnego, zstępnego, przysposobionego, przysposabiającego, brata lub siostry lub gwałtu ze szczególnym okrucieństwem (art. 197 par. 3-5 k.k.), a także w przypadku wykorzystania bezradności, upośledzenia umysłowego lub choroby psychicznej w celu doprowadzenia do obcowania płciowego lub innej czynności seksualnej (art. 198 k.k.).
Email: mow.wroclaw@faustyna.pl